Δεξιότητες για ανταλλαγή σκέψεων και συναισθημάτων
1. Διατυπώστε τις απόψεις σας υποκειμενικά, ως δικά σας συναισθήματα και σκέψεις, όχι ως αντικειμενικές αλήθειες. Επίσης, μιλήστε για τον εαυτό σας, τι σκέφτεστε και αισθάνεστε εσείς, όχι τι σκέφτεται και αισθάνεται ο σύντροφος σας.
2. Εκφράστε τα συναισθήματα σας, όχι μόνο τις ιδέες σας.
3. Όταν μιλάτε για το σύντροφο σας, διατυπώστε τα συναισθήματα σας για εκείνον, όχι απλώς για ένα γεγονός ή μια κατάσταση.
4. Όταν εκφράζετε αρνητικά συναισθήματα και προβληματισμούς, συμπεριλάβετε επίσης οποιοδήποτε θετικό συναίσθημα έχετε για το άτομο ή την κατάσταση.
5. Κάνετε τη διατύπωση σας όσο πιο συγκεκριμένη γίνεται, τόσο από πλευράς των συναισθημάτων όσο και από πλευράς των σκέψεων.
6. Να μιλάτε με «παραγράφους», δηλαδή να εκφράζετε μια βασική ιδέα με κάποια επεξεργασία και μετά να επιτρέπετε στο σύντροφο σας να απαντήσει. Η μακροσκελής, αδιάλειπτη ομιλία δυσκολεύει το σύντροφο να σας παρακολουθήσει.
7. Εκφράστε τα συναισθήματα και τις σκέψεις σας διακριτικά και στη σωστή στιγμή για να μπορεί ο σύντροφος σας να παρακολουθεί αυτό που λέτε χωρίς να αμύνεται.

Δεξιότητες ακρόασης του συντρόφου
Τρόποι αντίδρασης όσο μιλάει ο σύντροφος:
1. Δείξτε ότι κατανοείτε τις δηλώσεις του συντρόφου σας και ότι αποδέχεστε το δικαίωμα του να έχει αυτές τις σκέψεις και τα συναισθήματα. Επιδείξτε αυτή την αποδοχή μέσω του τόνου της φωνής σας, με εκφράσεις του προσώπου και τη στάση του σώματος.
2. Προσπαθήστε να βάλετε τον εαυτό σας στη θέση του συντρόφου σας και δείτε την κατάσταση από τη δική του οπτική γωνία για να καταλάβετε πώς αισθάνεται και σκέφτεται το άλλο άτομο για το θέμα.

Τρόποι αντίδρασης αφού ο σύντροφος ολοκληρώσει το λόγο του:
1. Αφού ο σύντροφος σας σταματήσει να μιλάει, συνοψίστε και επαναδιατυπώστε τα πιο σημαντικά συναισθήματα, επιθυμίες, διαφωνίες και σκέψεις του συντρόφου σας. Αυτό λέγεται αντανάκλαση.
2. Όσο έχετε το ρόλο του ακροατή, να μην:
α. κάνετε ερωτήσεις, παρά μόνο για διευκρίνιση,
β. εκφράζετε τη δική σας οπτική γωνία ή άποψη,
γ. ερμηνεύετε ή να μη μεταβάλλετε το νόημα των διατυπώσεων του συντρόφου σας,
δ. προτείνετε λύσεις ή να μην προσπαθείτε να επιλύσετε το πρόβλημα, αν υπάρχει,
ε. κρίνετε ή να μην αξιολογείτε αυτά που λέει ο σύντροφος σας.

E-therapy : Ψυχοθεραπεία – Συμβουλευτική – Ψυχική Υγεία – Ψυχικές Διαταραχές – Αυτοβοήθεια – Ψυχολογία